fredag 26 februari 2010

Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats



Å nu har jag läst ut Elis bok!
Jag läste och läste och läste! Glömde att diska, duscha och göra andra tråkiga, oviktiga saker som jag hade planerat och drack 2.8a och låg i soffan med katterna under rumpan och läste istället.
Jag kände igen mig så himla mycket. Inte för att jag har upplevt samma saker, men boken handlar nog enligt mig mest om kärlek och identitet. (Jag vågar nog säga att jag har upplevt större och mindre kriser vad avser de båda.) Jag tycker att det var mycket bra att det är en bok som man kan identifiera sig med som människa och inte utifrån sexualitet eller kön eftersom det i grund och botten inte är så djävla viktigt utan bara skapar murar och begeänsningar. Men, allt ligger i betraktarens öga och den kan nog lika väl tolkas på ett annat vis – som att allt som händer tyder på att Sebastian är en sjuk jävel (typ), varför jag tycker att den kanske är lite av en generationsroman. Antingen förstår man men kan inte förklara, eller så förstår man inte och kan inte få det förklarat för sig.

Ibland tror jag att det är alla kukar som gör att jag liksom hakar upp mig. Jag har inget behov av att det är så explicit. Länk till 'Bokhora'

... Eli Levéns debutroman om kärlek, kön och identitet är både rå, ömsint och välskriven.
Länk till SvD

Jag förstår precis – eller tror mig förstå precis. Jag har gjort allt och genomgått allt men på mitt sätt. Handlingarna är inte desamma men de har samma ursprung och leder till samma känslor. Det är inte för chockvärdet som alla kukar och samlag nämns. Det finns älskade kukar och kukar som bara måste fylla och bekräfta. Det är inte samma sak men båda spelar en roll och kan inte utelämnas.

Oj, vad jag babblar på.
Några favoritcitat istället!!

... Ellie, snöskredsflickan, hon som våldför sig på tidens kraft och könets inbillade gränser.

Om han kunde frysa det här tillfället för alltid skulle han inte behöva något mer, inte mat inte vatten inte sömn.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är det du inte "pallar" Nu har jag ju bokat bord. Är det för att L kommer som du inte dyker upp?

Olga sa...

Trodde ju D skulle komma!

Anonym sa...

Uppdatera din blogg fina ankfiz