tisdag 27 april 2010

En busschaufför, en busschaufför

... är en man (obs!) med ett jävla skithumör.

Jag och Nico åkte buss hem från stallet nyss. När vi kommer på så säger busschauffören "Ska du inte betala för hunden?" Ja ba nää det är gratis på UL, både länstrafik och i stadstrafiken. *upplyser* Han ba "ja UL har ju jävla konstiga saker för sig". Man ba eh? Att du inte vet reglerna när du kör deras bussar? Sen hoppar Nico upp och lägger sig på ett säte längst bak i bussen. Jag sätter mig bredvid och tänker att hon är så trött så hon får väl ligga där hoprullad och sova då. Sen börjar jag läsa Shantaram och bussen stannar. Jag tänker inte så mycket på det för det är på en hållplats. Men ingen skulle gå på utan busschauffören stannar för att gå bak och säga till mig att hundar inte får ligga på sätet. " Du har väl inte betalat för att ha tassarna på sätet?????" typ i affekt. Jaha så jag tar Nico i knät (obs, rätt stor hund, Jorre vad väger hon?) och så åker bussen igen. Sedan stannar han på stationen i samhället innan avfärd och går och plockar ihop tidningar och kommer fram igen och ba "men det MÅSTE du väl förstå att hunden inte får ligga på sätet?" typ med Men Lilla Gumman-röst (alltså en sexistisk, nedvärderande ton). Ja ba "Jaaa och nu sitter hon i mitt knä? Får hon inte sitta där heller?" och chauffören ba jo men inte på sätet, då kommer det massa päls där, allergiker, bla bla bla .... Ja, tack, herr Minikuk, jag förstod första gången. Alla är inte lika tröga som du. Så jag satt med Nico i knät i typ 50 minuter. Det kom några biljettkontrollanter som bekräftade (för mig och för busschauffören) att man får åka gratis med två hundar på länstrafiken. Hon sa också att det var okej att hunden satt på sätet med en jacka mellan och så klappade hon Nico.
Men alltså. Vill aldrig åka buss mer. Jävla pitthuvud.
Körkort, tack.

Inga kommentarer: