lördag 10 april 2010

Homosexuell jorddipp

Jag har nästan glömt min gamla favoritkategori/-etikett här i nya bloggen!
Språkfascism!
Dagens inlägg tillägnas hommous!
Vissa uttalar det typ hummus?

Humus betyder ju jord, mylla. Inte god kikärtsröra.
Homos är slang för homosexuell (person) med (bl.a. engelskans) pluraländelse -s.

Vidare är hommous en arabisk (främre orienten) anrättning så vitt jag vet, och i arabiska finns inte ens bokstaven u. Den är faktiskt rätt typiskt svensk! Wikipedia skriver "De svenska u-ljuden är ovanliga; det långa förekommer i övrigt endast i norskan." Arabiska är ett ganska vokalfattigt språk. "Arabiskan har tre vokaler ...", Wikipedia igen.

Tips! Uttala det som jag har skrivit ovan, med ett o-ljud och ett långt m! Stavningen verkar variera mycket. Jag tycker att min är  bäst såklart!

3 kommentarer:

VULVERINE sa...

varför skriver du hommous då?? med u? fattar ej! enl. dina argument borde ju hommos vara bäst? (2M!) puzzz

Olga sa...

Alltså, jag skriver ju lite "franskt". Ou uttalas lite som oo på franska, och franska talas ju i vissa arabländer där hommous äts, exv Libanon!

Olga sa...

Ja men jag skriver "på franska".
Jag tycker inte att de svenska vokalerna fonetiskt passar med arabiskt uttal. Det är med ou än oo i slutet à mon avis!