lördag 19 februari 2011

Populärkultur i Amerika

Ibland (ofta) somnar man (jag) framför TV:n och så vaknar man framför något menlöst program, typ TV shop eller liknande. Ett av de mest menlösa programmen som jag någonsin sett är Ice Road Truckers. Det brukar visas 04:30 när ingen är vaken eftersom det är så djävla kasst men de måste ändå visa något. Det är en vidrig amerikansk speaker som i likhet med de flesta amerikanska "dokumentärer" (exempelvis Extreme Home Makeover) överdriver allt gånger tusen samtidigt som han försöker låta macho och entusiastisk. Det är liksom livsfara var 10e sekund, fast ingen dör någonsin. Slogan: Ice road truckers - a job to die for. Det mest dramatiska som händer är typ att någon får motorstopp. Det är dock också livsfarligt p.g.a. kylan (man dör!!!) alternativt värmen (isen smälter snart!!!). Eftersom de som kollar på programmet uppenbarligen är efterblivna* tar de om samma sak ca 100 gånger. Så man v e r k l i g e n ska förstå att det är livsfara!!! Nästan ett helt program kan handla om en grej, till exempel två chaufförer/truckers som ska mötas på en isväg, eftersom allting tar så sjukt lång tid, ska berättas om ett otal gånger och filmas i olika vinklar (gärna grodperspektiv på en lastbil). Detta blandas med spännande intervjuer om det som komma skall o.s.v. Sen är programmet helt konstigt klippt, eftersom det är reklam varannan minut i staterna men ej i Sverige, än. Vidare är innehållet mycket ointressant och det är svårt att veta om man har sett ett avsnitt förut eller inte eftersom alla innehåller precis samma saker. Det är liksom en Ice Road och ett gäng truckers och man kan göra så mycket av det, faktiskt.


Spännande klipp om att bli frostnupen. (Obs! musiken)


Här kan man lyssna på speakern!


Så läser man det här. Jag trodde inte att folk frivilligt såg på skiten. Aja. Det finns folk som röstar på SD, plågar djur och är sexistiska så det är väl rätt milt i sammanhanget.

*Brasklapp. Man bör ej använda ordet efterbliven kanske, men here goes: Jag gillar vissa amerikanska program (t.ex. Heroes, Glee m.fl) men många program liksom Ice Road Truckers känner jag mig idiotförklarad av. Det gäller även viss amerikansk skönlitteratur. Man ba 'Du måste inte säga allt. 150 gånger.' Att tänka själv ligger liksom inte i den amerikanska skräpkulturens intresse. Kanske p.g.a. att en stor del av befolkningen är lågutbildad. Kanske p.g.a. att just den delen tittar mest på TV. Vem vet. Jag blir nervös av att folk accepterar att bli idiotförklarade och all reklam. Kanske har jag läst för mycket dystopisk SF à The space merchants.

Inga kommentarer: