lördag 5 november 2011

Vad har du för stil?

Jag hittade ett roligt inlägg som behandlar emo - nu och förr.

Det fanns ingen subkultur som kallades emo när jag var liten. Då fanns det punkare, gotare, syntare, fraggel, hårdrockare, indiepopare, popsnören, svartrockare/depprockare, drägg, nazipunkare, mods och så vidare. Nu känns det som att alla subkulturer kallas för emo som ett samlingsnamn? Har du svart hår? Emo!
Stackars barn.

Fan vad drygt det var att alla skulle placera en i en subkultur/ett fack också. Att folk blev så oerhört provocerade av att man inte såg ut som H&M och Gina Tricot-tjejerna. Att mainstreamfolk skrek "Punkare! Satanist!" efter en. Att syntare jagade en och skrek "jävla indiepopare!" Att indiepopare ba "Du lyssnar ju på Kent!! Du är inte indie!!" Att ens föräldrars vänner tog sig friheten att upplysa en om att man var ful. Att folk kom fram och utan att fråga tog med sina flottiga fingrar på ens lugg eller ens omsorgsfullt tuperade hår. Att min syster blev jagad av en galen knarkare flera gånger för att hon inte såg "normal" ut i hans ögon. Att min kompis (en panda) blev jagad på en festival av några som skulle "bränna upp henne". Att jag har blivit mordhotad för att jag var "så djävla ful". Det är inte konstigt att man blir introvert och håller sig till sin grupp när alla omkring en ska fråga, peta, känna, kommentera, irritera och hota. Min lillebror är skinhead och jag är orolig för honom ca jämt. Det lär ju provocera alla idioter hundra gånger mer än en tjej med svart hår. Samtidigt är jag stolt över att han törs trots alla fördomsfulla mainstreamidioter som vill lägga alla människor i små lådor där ingenting får sticka ut - inte ens en liten hårslinga! Nu fick jag lust att färga håret svart och sätta mig med en bandare i en park, eller bara sätta folk på plats! Hrmpf! Nu när jag är äldre och klokare. Låt folk se ut som de vill/döm inte hunden efter håren/sluta placera folk i fack.
K thnx bai
En tjej på 14 jordsnurr (känner jag mig som, haha)

Inga kommentarer: