måndag 23 januari 2012

Get over it

Kollar på något på fyran om en man som bara äter godis och kosttillskott? Han har aldrig ätit grönsaker. När han smakade på en böna sprang han upp och spydde upp den. Få saker provocerar mig så mycket som (i synnerhet vuxna) personer som inte äter vissa grejer för att de tycker att det är "äckligt". Vad är det för fasoner? Typ pilla ut grejer när man är hemma hos någon på middag. Nä nä nä.

Samma med barn som inte äter grönsaker. Det är ju i 99 % av fallen föräldrarnas fel. På Viking Line finns det en barnbuffé med pommes frites, korv och köttbullar. Nyttigt? Bra för ett växande barn? Härdat fett och rött kött enbart. Inte en grönsak.

En bekant till vår familj var fascinerad att vi som barn åt grönsaker och frågade förundrat mamma "hur hon gjorde". Mamma ba "eeeeh ... ger dem grönsaker?" Den mamman som frågade hade barnbord med "barnmat" (typ Viking Lines) på middagar och åtminstone det ena av hennes barn är idag sjukligt fet.

Jag hade svårt för koriander förut. Jag fortsatte ändå att smaka på det varje gång det bjöds och vande mig vid smaken stegvis. Nu älskar jag koriander! Dessutom hade jag någon idé som barn att rotfrukter och spenat var äckligt, men nu älskar jag även det!

Det enda jag kommer på på rak arm som jag helst inte äter, förutom det uppenbara: djurdelar, är konserverad svamp. (Jag och min syrra hade en jääävligt dålig erfarenhet med konserverade iskalla champinjoner på Hultsfred.) Det är dock snarare en fråga om konsistens än smak. Och dillchips/lökchips. Har spytt av det!!

Har ni någon grej som ni inte kan äta?

4 kommentarer:

Zahra sa...

Jag har också svårt för koriander, vet inte varför.. Inte så jättegott. Annat jag inte kan äta: starka ostar, mögelostar & sånt. blä. Ruccola, har sjukt svårt för det. Åt det en gång & sen fick jag kräksjukan på natten & den känslan sitter i sig fortfarande. Men blandat med annan sallad & grönt så det okej. Lammkött, blä. & vidrig kinamat, dvs sån buffémat som finns på varenda asiatisk restaurang, fy. Asiatisk mat kan jag bara äta om man gör det själv hemma. Annars äter jag nog vad som helst. Det är bara ouppfostrat att peta bort grejer ur maten dessutom. Ska lära Anya att tycka om mat, speciellt grönsaker. Hatar när ungar på jobb gnäller över att de de haaaataaaar grönsaker & äter på sin höjd majs & gurka. Suck.

Olga sa...

Ja alltså har man spytt av något så tycker jag att det inte gills för då är det pga vidriga associationer man inte gillar det.
Ja, barn som knappt äter isbergssallad ... Suck. Tur att du ska ha några vegdagar hemma så Anya får mycket grönt. ;)

Zahra sa...

Jag tycker det är viktigare att lära barnet att äta grönsaker & frukt än kött & grejer. Skulle skämmas om Anya blev en sån unge som lärarna måste tvinga till grönsaker i matsalen, haha.

Olga sa...

Hehe ja. Tänk så var det ett veganbarn som vägrade äta grönsaker. Whatta???