tisdag 27 mars 2012

Tetris kvällspromenad

Idag "kände jag på mig" att en av katterna inte var hemma men det var lite undermedvetet, sådär som man kan hålla koll på saker. Så jag gick och lade Kaja och tänkte väl att han nog låg och sov någonstans eller hade smitit in där han inte fick vara och inte ville ge sig till känna. Kaja tog lång tid på sig att somna och när jag kom ut tittade jag runt efter honom. De två andra hjälpte till så gott de kunde, men ingen Tetris! Då lockade jag med matljudet och Tetris, som går under namnet Tetris fetgris, tackar ALDRIG nej till mat! När jag inte hörde hans bekanta bräkande när jag gjorde matljudet förstod jag att den lille gynnaren hade rymt. Jag fick whatsappa ned min syrra som fick vara i lägenheten om Kaja skulle vakna och gå ut med cykellampan och titta efter Tetris. Jag har haft katt länge och vet av erfarenhet att katter som rymmer finns inom en 10 metersradie från bostaden och gick och lyste i under balkonger och taggbuskar och lockade på Tetris. Jag hann ändå bort till cykelskjulet men jag varken såg eller hörde katten (och honom HÖR man, det ska gudarna veta). Nåja, jag hade inte gått åt andra hållet från ytterdörren så jag gick tillbaka övertygad om att han inte gått långt. Då såg jag silhuetten av en smal svans smita in i en taggbuske och tänkte att det inte var någon huskattsvans det där! Mycket riktigt var det Tetris som satt i busken och säkert hade gått bakom mig hela vägen. Han svarade när jag lockade på honom och kom direkt när jag satte mig på huk. Han är en väldigt cool och orädd katt så jag hann inte bli orolig för honom. Han hade det nog skönt ute. Alldeles dammig i pälsen var han i alla fall! Min lilla apa.

Inga kommentarer: