söndag 30 december 2012

Samsova

Hej bloggen!
Jag har ett problem. Jag ska få ett barn till. Ja det vet ni ju. Men alltså det är inte hen som är problemet utan var/hur hen ska sova. Om samsovning skriver läkartidningen att:
Säkrast är att spädbarnet sover i föräldrarnas sovrum. Om någon av föräldrarna är mycket uttröttad eller påverkad av alkohol eller mediciner avråds från att spädbarnet sover i samma säng. Om modern rökt under graviditeten eller röker nu, men vill sova ihop med sitt barn, kan hon för maximal säkerhet ordna en individuell sovplats för barnet i samma plan som föräldrarnas säng. Att sova ihop på en soffa respektive på mycket mjuka underlag bör undvikas, liksom tjocka täcken över barnets kropp. Länk
Om man ska sova säkert så ska t.ex. de som sover med bebisen inte röka och inte ta mediciner som gör dem trötta, men min kille som sover i sängen med mig, gör dessvärre bägge delar. Det känns därför inte jättefrestande att samsova men samtidigt så ids jag inte gå upp varje gång bebin ska amma. Dessutom vill hen kanske inte sova själv. Med Kaja samsov jag, och slängde bara ut en tutte och somnade om när hon tagit tag. Jag hade inte några sömnproblem med henne därför. Mer nu faktiskt, när hon ibland vaknar och inte kan somna om. Oftast låg jag också med armen om bebis-Kaja, så pappan kunde inte rulla på henne. Han rör sig väldigt lite när han sover, faktiskt.

Jag skulle även kunna lägga bebin på andra sidan av mig (men man måste ju byta sida/bröst ibland) men där är en avgrund (sängen tar slut helt enkelt). Jag hittade några sängväggar som man kan sätta för så bebin inte ramlar ur:
Vikare från Ikea, 79:-
Och den här:
BabySleep "trill-ej-ur" sängsida från Babyproffsen, 299:-
Jag tycker att den från Ikea ser lite fjuttig ut, men den kanske kunde funka om man klädde den med något mjukt så att bebin inte kan pilla ut en liten hand mellan brädan och madrassen. Den andra sticker man in under bäddmadrassen, om jag förstått det rätt, vilket känns rätt obekvämt.

Jag skulle kunna möblera om (igen ...) och ställa sängen mot en vägg men den kan ju glida ut dessvärre. Dessutom har jag sänggavel så jag kommer inte ur sängen utan att klättra över pappan vilket känns lite besvärligt. Särskilt med ett spädbarn.

Jag vill inte heller köpa en pytteliten spjälsäng för 2500:- som man kan fästa i sängen, även om det är en fiffig idé.
Så bloggen; vad fan ska jag göra? Ni har ca 10 dagar på er att komma på något smart! (Hehe.)

11 kommentarer:

Maria sa...

Så här: pappan får sluta röka. There's a time and place för allt och han kan röka igen en annan gång.

Det är klart att det inte är så lätt att sluta för alla, men det GÅR att sluta för alla och när det är spädisars välbefinnande borde motivationen vara rätt hög. Påminn honom om allt du fått ge upp då du bär barnet i din ömma livmoder.

Medicinen går såklart inte att sluta med, men jag tror på idén att lägga Pia på andra sidan om dig (den där pappan inte ligger) och sätta upp ett sådant där skydd som Babyproffsen säljer. Ser stabilt ut.

Nu ska jag påminna Nils om att han lovat att sluta röka snart.

Olga sa...

Ska vidarebefordra informationen till pappan att han ska sluta röka, hehe. Han kommer att bli överlycklig ...!

Ja, det från Babyproffsen kanske är bättre. Får ringa och kolla om de har det inne efter nyår!

Sandra sa...

Pappan får sova på soffan så länge han röker.
Jag skulle köpa en såndär sängvägg. Då kan du ha bebis på vilken sida du vill och byta bröst och sådär.
Så länge pappan sover på soffan alltså, eventuellt sluta röka.

Dessutom är sängväggen bra om Kajjan vill komma i h sova hos er.

Zahra sa...

Skulle också säga till pappan att sluta röka.. Men vet också att det inte är så lätt. Jag slutade pga att jag blev preggers så det var ju inte så svårt för mig.. Alternativt får han sova i en annan säng, smacka upp två skydd på vardera sida om sängen & ha hela sängen för er själva.. Hehe. Inte så kul för pappan kanske.

Hur gjorde ni med Kaja?

Ewonne sa...

Vi är precis på jakt efter såna där mojänger man kan sätta som "skydd" på ena sidan av sängen eftersom Eila ska ta över sin storebrors säng snart är det tänkt. Smart grej!

Här kör vi lite den otroligt praktiska men rätt osexiga varianten "mamman och pappan sover med varsitt barn". Det är inte så himla kul, men det funkar just nu eftersom vi vet att det bara handlar om kortare period, typ tills Astrid slutar amma på natten och Eila slutar vakna freakin' en gång i timmen på nätterna.

Jag och Astrid sover i min och Fredriks säng, skitskönt när man ammar på natten att bara trycka fram patten när ungen vaknar. jag vaknar ju knappt själv av det och hon sover jättebra när man ligger nära. Eila delar rum med sin bror (som bara bor här varannan helg) så Fredrik sover där inne och lyfter över Eila till sig om hon vaknar och inte kan somna om själv.

Har Kaja eget rum eller sover hon i samma som er? Kan kanske vara en bra idé att hon får eget rum i samband med bebis (om ni har ett rum att tillgå vill säga) och att ni införskaffar en madrass som pappan kan sova på om det är så att hon vaknar på nätterna. Eila vaknar väldigt mycket på nätterna och då är det enklast att Fredrik tar henne eftersom Astrid vill äta på natten.

Haha, världens längsta kommentar. Gott nytt år!

Mvh
Hon som förmodligen kommer somna innan tolvslaget

L sa...

Det stod ju påverkad av mediciner? Menar dom inte folk som missbrukar mediciner och blir väck och rullar över barnet? Om pappan står ute och andas frisk luft i några minuter och har rökjacka och mössa på sig borde det väl vara ok. Det sa min barnmorska till mig! Å andra sidan var skyddet inte särskilt dyrt så det kan ju vara en bra investering.

Anonym sa...

Håller med föregående talare om att pappan bör sluta röka. Jag är en anti-rökare. Min omgivning älskar mig.

Måste du prompt ha Pia i sängen då?
Junie låg i vaggan precis bredvid min sida av sängen, jag vaknade ju av minsta pip. Tog upp henne, ammade, la ner, somnade om, vaknade, tog upp henne, ammade, la ner, somnade om..
Mina juver var inte pigga på den där liggamningen, inte J heller.
Vi fick aldrig till det.

Men den där tingen från Babyproffsen hade vart guld, du kan ju säkert sälja den för ngn hundralapp mindre sen när Pia e för stor?
Win-win liksom.

Olga sa...

Hej hörni!
Vilka många och bra svar!

Det lutar åt att köpa den fula men högre väggen från Babyproffsen. Jag undrar bara om det inte är sjukt obekväm att sova på eftersom två pinnar sticker in under bäddmadrassen, men det visar sig väl.

Att sluta röka vore förstås bäst. Tyvärr tror jag inte att det kommer att hända inom 9 dagar, och jag kan inte sluta röka åt honom även om det hade varit praktiskt.

Med Kaja delade vi säng med rökande pappa som rökte ute, tvättade och spritade händerna, och borstade tänderna efter varje cig. Sedan kan det visst utsöndras något ämne ur utandningsluften/huden i alla fall men jag vet inte. Kaja överlevde ju det. Men nu är jag även orolig för medicinen som gör honom trött.

Jag tycker att det låter jättejobbigt att måsta vara vaken hela amningen? Vill minnas att jag somnade om så fort Kaja tagit tag och börjat amma, och inte vaknade förrän det var dags igen. Liggamning fungerade alltid bättre än sittamning för mig och jag vill (orkar) inte gå upp massa gånger varje natt och amma.

Anonym sa...

Vi kör med en spjälsäng från IKEA som det går att plocka bort ena sidan på. Kommer inte riktigt ihåg om vi mixtrade lite med den för att kunna ha den i "bebisläge" med sidan borttagen dock. En tving håller fast spjälsängen och vår säng undertill. Spjälsängen är skitbra för att lägga allsköns bråte i dessutom...

/A

Olga sa...

Ja, Gulliver kanske? Såg den på blocket också. Ville lite undvika två spjälsängar i sovrummet men det kanske är en bra idé.

Fifi sa...

Pappan får sluta röka! Eller så köper/syr ni ett sån däringa babynest så att bäbin ligger mer skyddad mellan er.