måndag 14 januari 2013

En fråga angående opersonliga subjekts- och objektspronomen

Varför använder "alla" 'en' när det ska vara 'man'?
På landsbygden här vet jag att man på håll säger "Jag gav den till han", det vill säga använder subjektspronomen på objektets plats (enbart i tredje person singularis dock) (och så skriver ju folk fel på de/dem men det beror nog på grammatisk okunskap)) men när man säger "En är ju rätt hungrig" så är det tvärtom; objektspronomen på subjektets plats!

Är det också dialektalt? Eller bara lite ballt? Eller både och, måhända?

Mvh,
hänger ej med

5 kommentarer:

Fifi sa...

Jag använder "en" för att det är genusneutralt, precis som ag använder hen.

Daniela sa...

Det handlar om att försöka sluta reproducera mannen som norm i språket. T.ex. "Så kan man tycka". Det finns även de som skriver "Så kan det tyckas" för att få det neutralt men som känner att "en" inte går att använda för att, som du skriver, det är dialektalt och grammatiskt inkorrekt.

Eller nåt sånt sa...

Har börjat skriva "en" pga genusneutralt. Finns det något annat en kan använda som är mer korrekt tro?

Maria sa...

Jag använder av samma anledning som ovan kommentatorer. Visste inte att det är grammatiskt inkorrekt!

Olga sa...

Aha! Jag har inte tänkt på pronomenet "man" som något manligt innan, men då förstår jag. Tack för info!