onsdag 24 april 2013

Spiral

Idag skulle jag sätta in spiral. Jag var lite nervös eftersom jag trodde att det skulle göra ont och tog 1 mg paracetamol innan, i förebyggande syfte. Sedan ba' hade jag någon felaktig bakterieflora i de nedre religionerna (← en av mina bröders uttryck).
Jag tänkte ha kopparspiral eftersom jag inte gillar hormoner. Är det någon som har erfarenhet av spiral? Isättande, uttagande, ökad blödning, whatevz! Hit me!

(Annars, hade 141 i Hb (tydligen mycket bra för en vegan) och hade gått ner 10 kg.) 

6 kommentarer:

MissParker sa...

*sträcker upp en hand*
Har testat kopparspiral, vilket var dumt, för jag har en rejäl mens, det gick bara inte...
Men själva insättningen tycker jag är helt.. ja vad ska man kalla det... ok. Det ÄR obehagligt och nyps, och någon konstig sugande (ej skön) känsla i magen. Men det går fort. Ännu snabbare när den plockas ur.

Har haft hormonspiral också, den hvar helt ok också. Men 3 månader med blödningar är INTE kul (innan det stabiliserar sig).

Jag själv ska sterilisera mig om en vecka. DET ska bli skönt! Ja efterråt alltså...

Limpy sa...

Jag har varit med i en hormonspiralsstudie i fem år. Jag tyckte att det var jättesmidigt att ha den, men det gjorde svinont att båda sätta i den och ta ur den, men det beror nog på att jag inte är helt rak där nere utan liksom krokig så det var lite kämpigt att sätta in den. Jag hade inga problem med konstiga blödningar eller något sånt alls.
Jag var tvungen att ta ur spiralen eftersom jag fick cellförändringar och då ville man undersöka så att det inte berodde på spiralen. Nu äter jag p-piller. Det är drygt, men jag orkar inte stoppa in en ny spiral utan att bli sövd. Och jag behöver hormonerna för de håller mina cystor borta. blblabla..
Hejdå!

Olga sa...

MissParker: Jag ska ha en bm-student! Hon kommer säkert hålla jättelänge. :(

Limpy: Hmm tydligen ligger min också bakåt. Fudge!
Hoppas dina cystor håller sig borta 4-ever!

Suzan sa...

Har tyvärr inga trevliga erfarenheter av varken spiralen eller insättandet...så jag är tyst om det, men veggie här med! =)

Ewonne sa...

Jag satte in en kopparspiral för några månader sen och tycker det funkar kanon! Det kändes inte alls att sätta in den och jag känner aldrig av den alls. Kan hända när man sexar till det att den känns litegrann, men inte så att det gör ont eller så. Har dock lite mer blödningar än jag hade förut, tror jag. En har ju inte haft mens på cirka 2 år, hehe. Men, för att summera: sprial = bra grej (för mig iaf)

Olga sa...

Suzan :| Det verkar som det är olika för alla. Får väl testa. Ih! Bra att du är vegan! Bäst!

Ewonne åååå det var ett sånt svar jag ville ha, hehehe.