måndag 10 juni 2013

Fejk

Jag har köpt en ny plånbok. Den gamla kastade jag för den var i fejkskinn och när det nöts flagnar det av och så är det bara en ful väv kvar. Ett föremål i fejkskinn som används så ofta som en plånbok/handväska är rätt slut efter ca två år, men fult långt innan så då måste man köpa en ny. Det är ju kul att köpa grejer, fast min handväska tycker jag är jättefin och vill inte kasta, men den är fult sliten med hål i skinnet. Det är tråkigt att den är så ful. Jag skulle gärna köpa en likadan ny men det finns såklart inte kvar.

Dessutom kan det inte vara särskilt hållbart att köpa nya grejer varje år för att materialet vittrar, men det är väl kapitalismens baktanke, kan jag tro.

Jag tänkte nästan att det är bättre att köpa skinngrejer eftersom de i alla fall åldras med skönhet och värdighet, men jag är ju inte supersugen på att gå runt iklädd döda torterade djur. Dessutom är garvning väldigt miljöovänligt också. Har ni åkt förbi ett garveri? Det stinker helvete och ond bråd död. Kemikalierna är inte nådiga.

Ja ja. Jag får väl ha en ekologisk linnekasse knypplad av någon fair trade-arbetare från exotisk världsdel. Kan skaffa dreads och sluta använda skor while I'm at it. :c

4 kommentarer:

Sandra sa...

Min moster garvar eget renskinn och då brukar jag passa på att köpa väska. Fast annars använder jag bara tygkasse. Minns inte längre hur handväskor ser ut.

Olga sa...

Jag tycker det är så skönt med en liten handväska som rymmer nycklar, plånbok och mobil som kan hänga på en och man slipper hålla. :)

Gunhild sa...

man fåt köpa svindyr vegetarian shoes-väska pga det fejkskinnet går aldrig sönder!!!!

Olga sa...

Sant? Gud vad bra!!