torsdag 9 januari 2014

Spännande hästinlägg

Jag har tagit semester denna vecka för att ta rida Wilda när hennes ägare är i Sydafrika på semester. Jag hade en massa sparad semester eftersom jag inte tog ut någon i somras då jag var f-ledig (annars hade jag nog inte tagit ut semesterdagar för att rida.) Jag red i lördags, söndags, tisdags och igår. Igår hade en i stallet lektion för mig. Dagarna innan hade gått rätt bra förutom att hon varit lite sur när jag lagt till skänkeln. Jag har inte velat bråka utan låtit henne hållas för att få en positiv känsla för henne eftersom hon är ung och så, men det var tydligen mer så att hästen testade om det fungerade och var arbetsskygg. Igår eskalerade dessutom hennes motsträvighet mot skänkeln genom att hon helt vägrade gå framåt och lade bak öronen och klämde ihop sig. Jag fick skänkla på utan helvete och lägga på spöet "så mycket jag vågade". Hon backade, hoppade, sparkade och stegrade. Det var ju okej i skritt, och även i trav fick vi några bråk. När hon väl gav sig gick hon finare än någonsin och gick fram superbt för skänkeln – hon har aldrig gått så bra så det var värt att bråka. Sedan var det det här med galoppen ... Jag har haft problem hela veckan med galoppskänkeln; hon blir jättesur när jag lägger till den men jag har lyckats lägga till skänkeln i alla fall och, efter mycket om och men, fått en galopp i varje varv. Men igår, oh boy, då ville hon verkligen inte. Till sist fick jag en galopp i höger varv (hennes starka). När jag försökte en gång till tog hon galoppen först, men sedan brakade hon loss i en bock- spark- krumbuktserie och jag damp i backen. Jag landade på vänster knä, axel och hand. Jag satt upp igen och fick henne fin och positiv så skritten och traven i alla fall kändes bra utan motstånd. Jag försökte fatta en galopp i vänster varv men det ville sig inte och jag orkade inte mer. Jag hade en skada från tisdagen (en blå stortå) på höger sida, och nu är de yttersta knogarna på höger hand svullna och blå, jag har lite skrapsår på knäet men framförallt är jag stel som en pinne i axel, nacke och rygg. Jag börjar skaka när jag lyfter vänsterarmen också. :D Wilda, men framförallt jag, får vila idag, så tar vi nya friska tag imorgon, när jag ska ha lektion igen, och hoppas att hon är lite medgörligare då. Ja.
Med mamma 2010.

Fortfarande liten och oskyldig, 2010. 

Inga kommentarer: