tisdag 18 mars 2014

Önskerubrik: Så här såg mitt liv ut när jag var 11 år

När jag var 11 tror jag att vi precis hade flyttat till lägenheten som min mamma och mina bröder fortfarande bor i. Min yngsta bror föddes när jag var 12, så vid det här laget hade jag tre syskon. De borde alltså ha varit 6.5, 4 och 1 år då. Vi hade bott i en liten trea innan så det var "rätt" befriande att flytta till en större lägenhet. Jag fick ett eget rum!

På fritiden red jag lektion på ridskola en gång i veckan. Jag drömde om att få en egen ponny, läste hästböcker och  -tidningar och sådär. Jag kunde alla hästraser, hästfärger, tecken, kroppsdelars namn, tränsets och sadelns delar med mera. 

Jag hade en katt men hon gavs nog bort ganska snart efter att vi flyttat eftersom hon tydligt markerade att hon inte ville vara innekatt (vi bodde mitt i stan). Då fick jag två innekatter av raser europeiskt korthår, men de fick flytta när min yngsta bror föddes eftersom han riskerade att utveckla allergi. 

Jag gick på en rolig målarkurs en gång i veckan också. Först brukade vi få en övning, typ måla ett stilleben, och sedan fick vi måla fritt i olja. Det var härligt och vi fick alltid gott fika. Vi hade på oss målarskjortor, vilka var gamla herrskjortor med massa stelnad intorkad oljefärg. Det var två lokala konstnärer som höll i målarkursen, och de var så bra (men rätt vimsiga). Saknar lukten av oljefärg och den sunkiga, härliga ateljén (jag måste nog börja måla igen)!

Jag var duktig i skolan. Fick jämt alla rätt på läxförhör och så, vilket jag skämdes för eftersom det var töntigt att vara en plugghäst. Jag försökte knappt och fick ändå alla rätt. Trodde att resten av klassen var förståndshandikappad. 

Jag var verkligen inte en av "de populära". Jag blev inte heller mobbad eftersom jag är bra på att läsa av situationer och således undvika att bli utsatt, men jag var paria, eftersom jag var så fruktansvärt töntig (vegetarian, udda kläder, töntiga intressen m.m.) På bilden brukade jag dock få cred eftersom det ändå ansågs coolt att måla bra. På lågstadiet fick jag måla motivet till våra fritids-tröjor. En grankvist och en björkkvist i kors var det. /Nature_lover_82

Jag var rätt barnslig, känslomässigt, och kom i puberteten först när jag var 16 vilket kanske bidrog till barnsligheten på något vis. Jag och min kompis brukade varje rast gunga på en gunga som kallades "stocken", vi lekte fantasilekar och bakade kladdkaka när andra förlorade oskulden och härjade. 

När jag läser här ser jag att mitt liv inte har ändrats så mycket mer än att jag såklart är skitcool och mogen nu. 

Rubrik önskad av Sara

Inga kommentarer: