onsdag 14 maj 2014

Idag var jag på barn-akuten på Akademiska sjukhuset för första gången. Kaja hade 39.5 i feber och flämtade, och kvällen innan hade hon hostat så hon spydde i sängen. 

Vi tog bilen dit för jag tänkte att det var smidigast när hon var nyvaken och superfebrig. Hahaha. Jag fick cirkulera kring hela sjukhuset i ca 20 minuter eftersom de bygger överallt så vägar och parkeringar är avstängda, och till sist fick jag parkera i ett parkeringshus som kostade 30kr timmen. 

Väl inne var vi på fel sida av sjukhuset så jag sprang omkring med Kaja som ville bli buren, väskor, jackor, My Little Ponies etc med lite dödsångest (får det lätt sedan jag fick barn och sedan pappa dog). När vi väl kom frammtill Barnakuten var jag beredd på en evighetslång väntan men vi fick komma in direkt och en sjuksköterska mätte EKG, temp., syresättning och lyssnade med stetoskop. Jag hade lovat Kaja en glass i ett svagt ögonblick, och då fick hon en glass (piggelin) och Alvedon av den snälla sjuksköterskan. Hon glufsade i sig sin piggelin. Har aldrig sett henne äta så snabbt. 

En läkare och två studenter kom sedan (det kanske hörs på namnet att Akademiska är ett universitetssjukhus) och undersökte Kaja. Hon blev lite överrumplad av att de var så många men det gick bra, men hon var tyst (händer annars bara när hon sover). 

De sade att Kaja skulle röntgas för att utröna om hon hade en främmande kropp i lungan, eller kanske lunginflammation. Innan vi gick kom den snälla sjuksköterskan tillbaka och skulle ta ett litet blodprov i fingret. Kaja är rätt smärttillstånd och brydde sig inte alls om blodprovet med blev arg när hon skulle få plåster (hon hatar plåster). Haha, lilla knäppis.

Sedan gick vi till röntgensvdelningen och nu kickade Alvedonen in för Kaja var pigg och glad och lekte i ett rosa plasthus. Hon tvingade även mig att sitta i plasthuset. Rätt snart fick vi komma in och röntga Kaja. Hon fick ta två bilder, en bakifrån och en från sidan. Sedan väntade vi ännu mer och jag blev hungrig och kissnödig och till sist kom de och frågade varför vi väntade, så när jag sade att vi väntade på svar fick vi till slut ett okej (att vi inte behövde ta fler bilder) och gick tillbaka till barnakuten för att träffa läkaren som i sade att de inte visste vad det berodde på, men att det inte var lunginflammation eller en främmande kropp i lungan i alla fall. Kaja sa att hon var hungrig så hon fick en Delicatoboll (det enda veganska) som hon klämde i bilen på vägen hem. 

Nu sover den lilla loppan. Jag är väldigt stolt över henne. Hon var så duktig och gjorde allt hon ombads göra. Nu hoppas jag att hon blir frisk snart för det vankas kalas i helgen!

1 kommentar:

Fifi sa...

Hoppas hon blir bra fort!